Świeżutkie i pachnące niczym bułeczki z Hercika wjechały testy fotelików ADAC jesień 2022. Cóż za radość. Sklepy, sprzedawcy, a przede wszystkim producenci fotelików zacierają ręce, bo oto ich produkty zyskały uznanie i od dziś wielu z nich może się szczycić dobrymi ocenami. Czy aby na pewno? Sprawdźmy!
Omówienie wyników
Jak widać po powyższej grafice działo się. Choć brakuje na niej Silver Cross Motion All Size 360, który to w ocenie ogólnej został sklasyfikowany na poziomie 3 GWIAZDEK. W gwoli przypomnienia, oceny prezentowane są w skali niemieckiej co oznacza, że im są one mniejsze tym większy poziom gwiazdek.
Łupiny/Nosidła/Foteliki grupy 0+
- Cybex Cloud Z2 – osobiście jeden z moich najbardziej ulubionych fotelików tej grupy. Przykład na to, że hegemonia producenta jest całkowicie zasłużona, a wszelkie utyskiwania na to, że jest on fotelem dla modnisiów, są przejawem skrajnej zazdrości o pozycję lidera branży. 1.0 to ocena wybitna i dla wielu nieosiągalna, choć oczywiście są marki, które prezentują podobny poziom zajebistości. Niestety tych jest bardzo mało.
- Cybex Cloud Z2 + baza Z2 – ten wynik, to również popis konsekwencji. Wcześniejsza wersja tego fotelika i bazy uplasowała się przy wysokich 4 GWIAZDKACH, a tu proszę jest progres mamy 5. Już widzę to zgrzytanie zębami u konkurencji.
- Bugaboo Turtle Air – jak na producenta znanej i lubianej marki wózków przystało 4 GWIAZDKI, to całkiem dobrze, szczególnie, że to wysoka czwórka. Nie wiele im brakło.
- Bugaboo Turtle Air + baza Turtle Air Wingbase – niesamowite jest to, że fotelik plus baza, to progresja bezpieczeństwa. Szczególnie, że wynik 1.2 jest świetny i robi robotę. To pokazuje również, że sky is the limit, ale czego innego można było się spodziewać po foteliku z powietrzem w nazwie.
- Chicco Kiros EVO I-size + baza Kiros EVO I-size base – 2.2 to może jak na fotelik 0+ i bazę niezbyt wysoka ocena, ale to Chicco, a Chicco z 4 GWIAZDKAMI, to już coś.
Dla starszych dzieci – Foteliki grupy I
- Swandoo Curie – może ktoś powie, że wygląd się nie liczy, ale ja mam zdanie, że użyteczność jest ważna, ale bez wyglądu jakoś tak średnio. Besafe chociażby, oceny w ADAC świetne, a wygląd? Jakby projektował je ktoś kto na oczy nie widział słowa design. Bleh, ale przyznaje mają swoich fanów. A Swandoo? Bajka, no i te 1.4 (bo RWF), czyli 5G za bezpieczeństwo. Szacun.
- Cybex Sirona Z2 + baza Z2 – kolejny przykład na to, że pozycja lidera, to miejsce na którym nie można spocząć na laurach. I Cybex tego nie robi. 1,7 to naprawdę dobry wynik.
- Lionelo Antoon Plus – przykład, że fotelik spod szyldu „Dużo Tanio Tesco” może osiągnąć przyzwoity wynik. 2,2 czyli 4 GWIAZDKI, to coś czym można się chwalić. Kinderkrafcie patrz i się ucz.
- Avova Sperber-fix 61 – Niemiecka marka i 4 GWIAZDKI, ale spójrzmy głębiej, bo czwórka czwórce nierówna. 2,4 to czwórka z minusem.
Do 6 lat – Foteliki grupy II
- Chicco Seat3fix I-size oraz wersja Air – kolejne Chicco w zestawieniu, ale już tylko 3G (2,9). Operatorzy powoli wychodzą z tego standardu, producenci fotelików też powinni. Przykład na to, że ilość nie przekłada się na jakość.
- BeSafe Strech – o ile BeSafe to pod względem wyglądu foteliki rodem z filmu klasy B, o tyle ten model jest naprawdę ładny, a na dodatek turbo bezpieczny. 1,2 to wspaniały wynik, oczywiście montaż mógłby być jeszcze prostszy, ale myślę, że na tym polu nie wiele da się zrobić.
- Axkid 3 Minikid – fotele z racji swojej marki oraz polskiego dystrybutora (8 GWIAZDEK) cenione trochę aż za bardzo. Niemniej trzeba być szczerym, że robotę robią co najmniej dobrą. Wróć 1,5 to robota bardzo dobra.
NAJNOWSZE WPISY:
- IZOFIX – PODSTAWY I PROBLEMATYKA W KILKU PROSTYCH SŁOWACH
- 5 KSIĄŻEK NA DOBRY POCZĄTEK PRZYGODY Z FINANSAMI OSOBISTYMI.
- USTKA – PIERWSZA WYPRAWA NAD MORZE.
Multiwzrostówka – Foteliki Grupy II/III
- Maxi Cosi Titan Pro I-size – 4 GWIAZDKI w tej kategorii to rzadkość, więc mimo tego, że to takie 4 na szynach (bo 2,5), to jednak! Dobra robota.
- Recaro Toria Elite – zawsze mnie dziwi fakt, że firma, która wręcz słynie z foteli dla aut sportowych foteliki dla dzieci robi średnie. Rozumiem, że nie każdy jest dobry we wszystkim, ale akurat to mogłaby być przewaga nad konkurencją. Nie jest, bo 2,8 czyli 3G, to raczej standard w tej grupie i nic wybitnego.
Straszaki – Foteliki Grupy III
- Britax Roamer Kidfix I-size – Niemcy trzymają poziom, i od lat robią bardzo dobre fotele tym razem też nie zawiedli. Fajny wygląd, wąskość, kroczek, zabezpieczenie na pas i 1,7 to symptomy sukcesu. Oby tak dalej!
- Avionaut Max Space Comfort+ – w mojej ocenie największe rozczarowanie tej. To już Chicco potrafi zrobić lepsze fotele tej grupy. Skandal! Jak tu wspierać tę Polską markę, skoro w tak istotnej dla klientów i ich dzieci dziecinie nie są w stanie zrobić porządnego fotelika. 2,6 to 3G, coś co w tej grupie po prostu się nie zdarza. No, zdarzyło się, szkoda, że Avionautowi.
Od zera do bohatera – grupa 0+/I/II/III
- Silver Cross Motion All Size – zdecydowanie nie jestem zwolennikiem takich pomysłów, ale tu trzeba przyznać, że 2,5 czyli jednak 4 na szynach to dużo jak na taki fotelik. Zadziwiające. Silver Cross pokazał klasę.
Jedna uwaga! Fotelik jest do 145 cm, a polskie prawo wymaga jazdę w foteliku do 150 cm, więc po tym foteliku musimy zaopatrzyć się w następny.
Dlaczego wynik Avionaut Max Space Comfort+ to rozczarowanie?
W zeszłym roku sromotne baty dostał BeSafe za zanieczyszczenia z jednym w fotelików, tym razem czarną owcą sesji jesiennej testów ADAC 2022 przypadła Avionautowi . Dlaczego?
Sprawdźmy to schodząc głębiej w wyniki oceny za bezpieczeństwo:
Jak widać mamy aż dwa minusy:
- kiepska stabilność – czuć ją przy montażu
- średnie ryzyko obrażeń – widocznie manekin musiał znosić sporo obciążeń
Weźmy teraz pod uwagę konkurenta z tej samej kategorii, ale z niemieckiej stajni Britax Roamer:
Minusy? Brak. Ocena 1,7 (gdzie 5 GWIAZDEK jest do 1,5), czyli wysoko jak na tę kategorię. Wniosek? Niskie ryzyko obrażeń vs Średnie ryzyko obrażeń sprawia, że mamy do czynienia z zupełnie inną klasą fotelików. Czy jednak są jedyne grzechy Avionauta? Niestety nie :(, są nimi:
- cena – kosztuje 1199 zł, a mimo tego jest wiele fotelików lepszych, a tańszych
- ma w nazwie comfort+ – idzie w obietnice dodatkowego komfortu dla dzieci, a nie spełnia swojej roli w najważniejszym aspekcie, czyli w bezpieczeństwie. Buduje tym samym złudną wartość dla rodziców, która ma ich skłonić do zakupu. Nieładnie. Może zamiast opłacania kolejnego znanego fizjoterapeuty Avionautowi przydałby się porządny biomechanik zderzeń?
Bardzo lubię Avionauta, i gdyby dowoził obietnice, które składa rodzicom z pewnością nie rozwodził bym się tak mocno nad bezsensem jego zakupu. Niestety tak nie jest. Avionaucie z pewnością ADAC dał Ci do myślenia, czas na Twój ruch i dobry produkt, który spełni pokrywane w Tobie nadzieje!
Testy fotelików ADAC jesień 2022 – Podsumowanie
Kolejny ADAC i kolejne zaskoczenia. Niektórzy utrzymują pozycje fachmanów i profesjonalistów (Cybex, Britax, BeSafe), i osiągają świetne rezultaty. Niektórzy zaś zaskakują na minus (Avionaut Max Space Comfort+).
Tym samym testy fotelików ADAC jesień 2022 utwierdzaą mnie w przekonaniu o słuszności dodatkowego testowania fotelików, a rodziców, tych szczęśliwców, którzy kupili w ciemno jeszcze przed testami, że warto skupiać się na markach, które od lat trzymają poziom. Oby kolejna sesja, tym razem wiosenna znów pokazała pazur.
Do następnego.